Den mest kända byggnaden på Årsta gård är kanske den vita herrgården, som fick sitt nuvarande utseende i slutet av 1700-talet. Innanför dess väggar ligger idag vår grundsärskola, för barn från första till nionde klass.
I den anpassade grundskolan får alla elever utvecklas utifrån sina egna förmågor. Med våra kunskaper om det enskilda barnet och gedigna erfarenhet ger vi eleverna förutsättningarna. Några hörnstenar för en fungerande skolgång är förtroendefulla relationer, förutsägbarhet, kommunikation, trygghet och struktur. Detta ger vi bland annat genom att väva in dagarna, veckorna och årstidernas återkommande rytm i undervisningen. Syftet är att skapa ramar och förutsägbarhet.
Varje skoldag börjar vi med gemensam morgonsamling i stora salen. Vi tänder ett ljus, sjunger månads-sång och läser en dikt tillsammans. Därefter har varje klass periodundervisning med olika teman, till exempel kroppen eller havet. Eftermiddagen ägnar vi åt konst och hantverk vilket gör det lättare för eleverna att ta till sig den mer teoretiska undervisningen. Vi har bland annat musik, drama, sång, dans, gymnastik och eurytmi. På torsdagar avslutas dagen med gemensam musik och dans-samling. Tack vare vår fantastiska skolträdgård och park bedriver vi så mycket undervisning som möjligt utomhus. Det tror vi främjar hälsa och välmående. Årsta gård är helt enkelt en plats att må bra på.
På Årsta gård tar vi tillvara på allt våra fyra årstider har att erbjuda och vi firar så många högtider som möjligt. Inför firanden får eleverna utrymme för sin skaparlust och kreativitet genom att tillverka föremål som hör till temat. I november gör vi till exempel egna lyktor för att fira Sankt Martin. Sankt Martin delade sin mantel med en frusen tiggare och när vi firar påminns vi om hur hjälpsamhet sprider ljus i mörkret.
”Lärande kan ske på många olika sätt. Varje dag strävar vi efter att möta varje individs nyfikenhet, utifrån förutsättningarna som dagen ger. Vi lärare och assistenter utvärderar, självransakar och provar om och om igen.” – Åsa, klasslärare
För att stötta eleverna i sin kommunikationsutveckling arbetar vi multimodalt. Det betyder att vi istället för att bara använda tal och skrift också skapar betydelse genom till exempel bilder och tecken. Bland annat genom alternativ kompletterande kommunikation (AKK) som innefattar bland annat TAKK, bildscheman och pekprat. (Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation). Till vår hjälp har vi även läsplattor och datorer.
Vi utgår ifrån Waldorfpedagogiken, med en kursplan som anpassas individuellt efter varje elevs förutsättningar och behov. Vårt mål är att skapa en harmonisk miljö där eleverna kan känna trygghet.
Med tillstånd att bedriva grundsärskola och träningsskola för barn och ungdomar 7-16 år.
”Ni gör ett mycket bra jobb och tar hand om våra barn på ett utmärkt och proffsigt vis! Tack för allt!!” – Magnus, förälder
Förskoleklass
Beroende på antalet barn har vi antingen en separat förskoleklass eller en förskoleklass i klassen med våra yngsta skolbarn i Gullstugan, som är beläget i en av byggnaderna på gården.