Anpassad grundskola på Årsta Gård
Med kunskap, värme och trygghet ser vi till varje elevs behov och möjligheter. Genom att kombinera praktiskt arbete med teori, kultur, konst, hantverk, social gemenskap och naturupplevelser driver vi en anpassad grundskola, med fokus på utveckling och lärande.


Skola i harmonisk miljö
I centrum för Årsta Gårds verksamhet finns vår vita herrgård, som fick sitt nuvarande utseende i slutet av 1700-talet. I den bedrivs Årsta Gårds anpassade grundskola för barn med intellektuell funktionsnedsättning, från förskoleklass till nionde klass.
Inomhus är färgerna och materialen genomtänkta och noga utvalda för att skapa lugn och underlätta lärandet. Utomhus använder vi naturen som klassrum och använder oss mycket av vår egen trädgård, våra odlingar och grönområden i undervisningen.
För ett lustfyllt lärande
Våra elever får ägna sig både åt konstnärliga upplevelser och eget skapande. Med fokus på skaparlust och kreativitet använder vi musik, konst, eurytmi och rörelseträning i all undervisning.
Anpassad grundskola på Waldorfpedagogisk grund
Skolverksamheten på Årsta Gård har sin grund i Waldorfpedagogiken. Det innebär att vi har en helhetssyn på människan och strävar efter att utveckla både tanke, känsla och vilja.
Vi menar att utvecklingsmöjligheter finns i samspelet mellan praktiskt arbete och tanke, konstnärligt skapande och teoretiskt lärande, i gemenskap och socialt samspel. Att människor behöver känna samhörighet med varandra och naturen.
I samtliga verksamheter inom Stiftelsen Årsta gård arbetar vi medvetet med årstidsrytmer, veckorytmer och dagliga rytmer för att skapa en tydlig, strukturerad och förutsägbar vardag för våra elever.

En anpassad skoldag
I den anpassade grundskolan får varje elev utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. Genom tydliga ramar, tidsmarkörer och förutsägbarhet, där vi till exempel väver in dagarnas, veckornas och årstidernas rytm i undervisningen, skapar vi trygghet och struktur.
För att markera starten på dagen börjar skoldagen med gemensam morgonsamling. Vi tänder ljus, sjunger en månadssång och läser en dikt tillsammans. Därefter har varje klass teoretisk undervisning med olika teman, det kan till exempel handla om kroppen eller havet.
Eftermiddagen ägnar vi ofta åt konst och hantverk. Musik, sång, drama, dans, rörelseträning och eurytmi är återkommande inslag. För att främja hälsa och välmående sker så mycket undervisning som möjligt utomhus i vår fantastiska skolträdgård.
”Ni gör ett mycket bra jobb och tar hand om våra barn på ett utmärkt och proffsigt vis. Tack för allt!”
Magnus, förälder
Stöttande kommunikation
Utöver tal och skrift stärker vi elevernas kommunikationsförmåga på olika sätt. Vi skapar betydelse genom bilder och tecken. Vi använder oss av alternativ kompletterande kommunikation (AKK) och tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK), bildscheman och pekprat.
Vi använder talapparater, tekniska stödverktyg, läsplattor och datorer utifrån vad som fungerar för varje elev.

Förebyggande skolhälsovård med hälsokontroller
Årsta Gårds skolhälsovård arbetar förebyggande för att stärka elevernas fysiska och psykiska välmående. Det gör vi genom regelbundna hälsokontroller samt genom samverkan med skolans övriga medarbetare och föräldrar. Tid med skolläkare bokas genom skolsköterskan.
Skolsköterska
Janina Bull
skolhalsovarden@arstagard.se.
Arbetstid: måndag och tisdag 8.00–16.00
Hör av dig till oss
Har du frågor eller ärenden kring den anpassade grundskolan på Årsta Gård? Varmt välkommen att höra av dig. Längre ner på sidan hittar du svar på några av de vanligaste frågorna till oss.

“Personalen på Årsta Gård kommunicerar både med hjälp av alternativ och kompletterande kommunikation, AKK, och modern teknik. Dessutom ligger skolan väldigt vackert.”
Vanliga frågor
Här hittar du svar på vanliga frågor om Årsta Gård. Hittar du inte informationen du söker? Välkommen att att höra av dig.
Man får gå i skola hos oss om man har autism i kombination med intellektuell funktionsnedsättning. Om man har autism, men inte intellektuell funktionsnedsättning kan man i stället söka till en resursskola. Tyvärr har vi inte det på Årsta Gård.
För att söka plats på vår anpassade grundskola söker man till oss via Stockholms stads webbtjänst "Söka skola". Logga in med BankID. Ansökan är öppen mellan 15 januari och 12 februari varje år.
Vår målgrupp är barn, ungdomar och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning, ofta med sidodiagnoser. Genom vårt geografiska läge i Årsta och närheten till kommunikationer kan vi ta emot elever från hela Storstockholm.
På Årsta Gård ser vi naturen som vårt klassrum och spenderar så mycket tid som möjligt utomhus, året om. På gården har vi odlingar, sinnesträdgård och parkområden, omkring oss finns Årstaskogen och Årsta Holmars naturreservat. Vi använder naturen för lärande och lek, och rör oss mycket i terräng.
I den anpassade grundskolan och gymnasieskolan på Årsta Gård tar vi emot elever med intellektuell funktionsnedsättning. Företrädesvis elever med medelsvår eller svår intellektuell funktionsnedsättning, ofta i kombination med autism eller andra sidodiagnoser.
Till förskoleklass kan vi även ta emot elever med diagnosen "global utvecklingsförsening", om det är troligt att eleven har en intellektuell funktionsnedsättning (det kan vara svårt att ställa denna diagnos på små barn).
Våra lokaler är inte tillgänglighetsanpassade, därför kan vi tyvärr inte ta emot rullstolsburna elever. Har eleven endast rullstol ibland, men kan gå i trappor och kortare sträckor, är det dock möjligt.
Skolverksamheten på Årsta Gård har sin grund i Waldorfpedagogiken. Det innebär att vi har en helhetssyn på människan och strävar efter att utveckla både tanke, känsla och vilja.
Vår övertygelse är att varje människa kan utvecklas i en harmonisk miljö. Vi menar att utvecklingsmöjligheter finns i samspelet mellan praktiskt arbete och tanke, konstnärligt skapande och teoretiskt lärande, i gemenskap och socialt samspel. Att människor behöver känna samhörighet med varandra och naturen.
I samtliga verksamheter inom Stiftelsen Årsta gård arbetar vi medvetet med årstidsrytmer, veckorytmer och dagliga rytmer för att skapa en tydlig, strukturerad och förutsägbar vardag för våra elever. Musik, konst, eurytmi och rörelseträning integreras i all undervisning.
Anmäl ditt intresse
Är du intresserad av vår anpassade grundskola eller gymnasieskola? Vår dagliga verksamhet? Vårt boende eller korttidshem? En intresseanmälan är många gånger den första kontakten med oss på Årsta Gård. Ge oss dina kontaktuppgifter och beskriv ditt ärende så återkommer vi till dig så snart vi kan.




