Anpassad gymnasieskola på Årsta Gård

Vi tror på gemenskap, social samvaro och lärande genom praktiskt arbete. Den anpassade gymnasieskolan på Årsta Gård ska lyfta fram de inneboende möjligheterna i varje elev. Den ska även förbereda eleverna för ett så fullvärdigt, självständigt liv som möjligt efter oss.

Waldorf
25 platser
16–20 år

I mötet mellan praktik och teori  

Årsta Gårds anpassade gymnasieskola är till för elever med intellektuell funktionsnedsättning, ofta med tilläggsdiagnoser. På Waldorfpedagogisk grund syftar vår undervisning till att lyfta fram varje elevs inneboende möjligheter. Här får varje elev möjlighet att utvecklas efter just sina förutsättningar.

Hos oss är praktiskt arbete utgångspunkten för teoretiskt lärande. Vi använder händerna mycket, till exempel för att laga mat och utföra trädgårds- och textilarbete. Det är så vi tillsammans lär oss, umgås och utvecklas.

Den sociala gemenskapen är viktig. Vi gör vardagssysslor, utflykter och äter lunch tillsammans. Att träna på interaktion med andra är en bra förberedelse för det fortsatta livet.

För ett självständigt liv – efter oss

Här växer livet! Det är en ledstjärna för oss på Årsta Gård. Vårt mål är att ge våra elever verktyg för ett mer självständigt och fullvärdigt liv, även efter oss.

Vår uppgift är att förmedla grundläggande värden, främja elevernas lärande och förbereda dem för att aktivt delta i yrkes- och samhällslivet. Vår utbildning ska förmedla kunskaper som är viktiga i det gemensamma samhället, med utgångspunkt i grundläggande demokratiska värderingar och mänskliga rättigheter.

Vi ska:
  • Ge en grund för det livslånga lärandet.
  • Stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet, självförtroende och förmåga att lösa problem.
  • Stärka elevernas tro på sig själva och på framtiden.

Stöttande kommunikation

Genom en förutsägbar vardag, med återkommande dags- och årsrytm, ger vi eleverna i vår anpassade gymnasieskola en känsla av sammanhang och mening. Den återkommande rytmen förstärks av bildstöd som hjälper eleverna att uttrycka sina egna viljor och personligheter. 

Utöver tal och skrift skapar vi betydelse genom bilder och tecken. Vi använder oss av alternativ kompletterande kommunikation (AKK) och tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK), bildscheman och pekprat. Till vår hjälp har vi olika tekniska verktyg, läsplattor och datorer.

Årsta Gård är alltid representerad på Fryshusets årliga mässa för anpassad gymnasieskola.

Anpassad gymnasieskola på Waldorfpedagogisk grund

Skolverksamheten på Årsta Gård har sin grund i Waldorfpedagogiken. Det innebär att vi har en helhetssyn på människan och strävar efter att utveckla både tanke, känsla och vilja.

Vi menar att varje människa kan utvecklas i en harmonisk miljö. Att utvecklingsmöjligheter finns i samspelet mellan praktiskt arbete och tanke, konstnärligt skapande och teoretiskt lärande, i gemenskap och socialt samspel. Att människor behöver känna samhörighet med varandra och naturen.

I samtliga verksamheter inom Stiftelsen Årsta gård arbetar vi medvetet med årstidsrytmer, veckorytmer och dagliga rytmer för att skapa en tydlig, strukturerad och förutsägbar vardag för våra elever. Musik, konst, eurytmi och rörelseträning integreras i all undervisning.

Förebyggande skolhälsovård med hälsokontroller

Årsta Gårds skolhälsovård arbetar förebyggande för att stärka elevernas fysiska och psykiska välmående. Det gör vi genom regelbundna hälsokontroller samt genom samverkan med skolans övriga medarbetare och föräldrar. Tid med skolläkare bokas genom skolsköterskan.

Skolsköterska

Janina Bull
skolhalsovarden@arstagard.se.
Arbetstid: måndag och tisdag 8.00–16.00

Hör av dig till oss

Har du frågor eller ärenden kring den anpassade gymnasieskolan på Årsta Gård? Varmt välkommen att höra av dig. Längre ner på sidan hittar du svar på några av de vanligaste frågorna till oss.

Susanna Wallenius
Skolsamordnare
Rosanna Hedström Lindenhäll
Specialpedagog
Stella Järvenpää
Verksamhetschef
“Personalen ser till varje barns behov och anpassar läroplanen efter individen. Mitt barn har utvecklats jättemycket under tiden på Årsta Gård.”
Åsa
Förälder

Vanliga frågor

Här hittar du svar på vanliga frågor om Årsta Gård. Hittar du inte informationen du söker? Välkommen att att höra av dig.

Får man gå i skola hos er om man har autism?

Man får gå i skola hos oss om man har autism i kombination med intellektuell funktionsnedsättning. Om man har autism, men inte intellektuell funktionsnedsättning kan man i stället söka till en resursskola. Tyvärr har vi inte det på Årsta Gård. 

Kan man prova på gymnasieskolan innan man bestämmer sig?

För gymnasieelever har vi vissa veckor man kan komma och prova på att gå här en eller två dagar. Kontakta Rosanna Hedström Lindenhäll för att boka detta.

rosanna.lindenhall@arstagard.se 

Hur mycket vistas ni utomhus?

På Årsta Gård ser vi naturen som vårt klassrum och spenderar så mycket tid som möjligt utomhus, året om. På gården har vi odlingar, sinnesträdgård och parkområden, omkring oss finns Årstaskogen och Årsta Holmars naturreservat. Vi använder naturen för lärande och lek, och rör oss mycket i terräng.

Vem kan söka skola på Årsta Gård?

I den anpassade grundskolan och gymnasieskolan på Årsta Gård tar vi emot elever med intellektuell funktionsnedsättning. Företrädesvis elever med medelsvår eller svår intellektuell funktionsnedsättning, ofta i kombination med autism eller andra sidodiagnoser.

Till förskoleklass kan vi även ta emot elever med diagnosen "global utvecklingsförsening", om det är troligt att eleven har en intellektuell funktionsnedsättning (det kan vara svårt att ställa denna diagnos på små barn).

Våra lokaler är inte tillgänglighetsanpassade, därför kan vi tyvärr inte ta emot rullstolsburna elever. Har eleven endast rullstol ibland, men kan gå i trappor och kortare sträckor, är det dock möjligt.

På vilket sätt jobbar Årsta Gård Waldorfpedagogiskt?

Skolverksamheten på Årsta Gård har sin grund i Waldorfpedagogiken. Det innebär att vi har en helhetssyn på människan och strävar efter att utveckla både tanke, känsla och vilja.

Vår övertygelse är att varje människa kan utvecklas i en harmonisk miljö. Vi menar att utvecklingsmöjligheter finns i samspelet mellan praktiskt arbete och tanke, konstnärligt skapande och teoretiskt lärande, i gemenskap och socialt samspel. Att människor behöver känna samhörighet med varandra och naturen.

I samtliga verksamheter inom Stiftelsen Årsta gård arbetar vi medvetet med årstidsrytmer, veckorytmer och dagliga rytmer för att skapa en tydlig, strukturerad och förutsägbar vardag för våra elever. Musik, konst, eurytmi och rörelseträning integreras i all undervisning.

Hur söker man anpassad gymnasieskola på Årsta Gård?

För att söka plats på vår anpassade gymnasieskola söker man via gymnasieantagningens webbplats www.gymnasieantagningen.storsthlm.se. Inloggningsuppgifter skickas ut i början av kalenderåret. Ansökan är öppen mellan 15 januari och 16 februari varje år.

Anmäl ditt intresse

Är du intresserad av vår anpassade grundskola eller gymnasieskola? Vår dagliga verksamhet? Vårt boende eller korttidshem? En intresseanmälan är många gånger den första kontakten med oss på Årsta Gård. Ge oss dina kontaktuppgifter och beskriv ditt ärende så återkommer vi till dig så snart vi kan.